Tuesday, April 20, 2010

Kekal optimis~

Ketika menulis post ni, saya demam selsema..sakit kepala, berat kepala..namun tidak mahu dilayan sangat sakit ni..sebab hidup kita jangan dibiarkan manja..kelak makin melampau dan kerap sensitif.

Namun, walau kesihatan yang agak terganggu, saya bersama rakan-rakan..ain, farah, hasmeera dan sal pergi melawat ustazah sa’idah yang kini di wad hospital tunku fauziah. Menanggung kesakitan.

Diwajahnya kelihatan agak pucat lesi. Derita kesakitan hanya dia yang tahu.. entahlah, sukar saya membayangkan, period pain pun sudah sakit, bersalin pun sakit..inikan sakit di sekitar rahim. Saya menjadi begitu risau dan tidak dapat membayangkan jika saya ditempatnya. Namun dia kekal optimis, masih bergurau senda dengan kami bercerita itu dan ini. Katanya sakit adalah ujian…

Masih terngiang dialog kami
“..ada orang Allah uji takde anak..
..ada orang Allah uji ada anak, tapi sakit..
..ada orang Allah uji nak anak, tapi tak dapat..
..ada orang Allah uji anak ramai, tapi duit takde..
..ada orang tak nak anak, tapi dapat anak..
..ada orang dapat anak, tapi buang anak..”

Adeh..saya cukup sensitif dengan ayat2 yang dilontarkan.. itulah hakikat kehidupan..kita sering melihat diri kita cukup sengsara *apabila ditimpa ujian* tapi kita tidak pernah memikirkan ada insan-insan yang lebih menderita..bersyukurlah..sekurang2nya Allah memberi kekuatan untuk hidup dengan nikmat sihat..anugerahNya..

Saya..semalam ‘MC’ mesyurat bersebab..demam selesema..sangat tak berdaya.
Ustazah bagitahu tadi..katanya dia tak nak melakukan operation..sebab baby masih 4 bulan, kelas macam mana? Dan sebagainya..
Saya tika ini, sangat-sangat mengagumi dirinya..tengah sakit..tapi masih memikirkan anak dan ‘anak2nya’.. saya? Demam..tapi mesyuarat dah tak boleh pergi..aduh.. bezanya semangat kami berdua…

Satu lagi..dia sakit..tetapi gembira dan menggembirakan orang lain..entahla…kalau period pain, sukar untuk diterjemahkan perasaannya..terasa tidak mampu untuk melayan kerenah manusia lain tika itu..inikan sakit dalam rahim..saya sangat2 tidak dapat membayangkannya..tetapi dia kekal optimis..sakit ialah ujian, dan masih boleh ketawa.. solat terjaga 5 waktu sehari..subhanallah..

Ya Rabb.. Kau telah pertemukan kami.. ianya adalah anugerahMu, kau sembuhkanlah ia, kerana ia adalah ujianMu.. Kau kuatkanlah semangatnya..kerana ia adalah rahmatMu..
Syafakillah ustazah..~

~semoga kita semua kekal optimis dengan apa yang berlaku..bersyukurlah..ujianNya cuma sedikit..ada hikmah yang lebih besar menanti... kuatkan azam..pasakkan tekad... bersabarlah..bersabarlah..bersabarlah.. kita adalah seorang Mukmin! ~

No comments:

Post a Comment