Thursday, April 29, 2010

Perbezaan Individu

Manusia.. punya jiwa yang pelbagai.. ada yang lembut yang boleh ditegur dengan keras,
Manusia.. punya jiwa yang ragam.. ada yang keras tetapi perlu berlembut.. perlu dijinakkan hatinya dengan bait-bait nasihat yang indah..

"Aku.. sekalipun orang melihat aku tegas diluar..hakikatnya aku adalah seorang perempuan yang Allah kurniakan rasa sensitifnya.. tetap punya jiwa yang hanya diri sendiri yang tahu.."

Saya telah membaca buku ‘hebatnya cara Rasulullah mendidik’. Dan perkara pertama yang diraikan adalah PERBEZAAN INDIVIDU.. di manakah kedudukan daie sekarang yang mengaku dirinya adalah seorang pejuang? Penyambung sunnah Rasulullah?

Ingatlah.. dalam menyeru, jangan memaksa
Ingatlah.. dalam menyeru, usah menghukum!



**************************************
saya tidak bermaksud menuding jari kepada sesiapa.. tetapi saya ingin masyarakat diluar sana berfikir di luar kotak...meraikan sesiapa sahaja disekeliling kita.. menyayangi sebagai seorang sahabat..

ya.. saya tahu..saya bukanlah dari golongan yang imannya sentiasa naik dalam perjuangan.. tapi tidak bolehkah kita untuk berfikir seketika bahawa...

NASIHAT.. jika niatnya tulus.. pasti boleh diterima..
tapi CARA memberi NASIHAT itu bolehkah diterima, sekiranya tidak menghargai PERBEZAAN INDIVIDU??

NASIHAT.. seperit mana pun yang harus ditelan.. PENAWARnya datang pula bersama CARA yang berhikmah..

bukankah Rasulullah s.a.w datang dengan Qudwah Hasanah?

2 comments:

  1. slm...
    aina fhm kak...
    diri ini pn slalu trase begitu.....

    ReplyDelete
  2. thanks dik,
    smg kita lbh blapang dada dan bharap smua org membuka mata meraikan PERBEZAAN INDIVIDU~

    ReplyDelete