Monday, May 31, 2010

Life Line 4 Gaza



Our ultimate vision is to work together with the International community in helping Palestinians to hold every rights on their motherland, and eventually be able to live in peace as any other beings would want to be. We uphold the believes that each Palestinian, including those forcefully living abroad and foreign camps, has every right to return to Palestine. All Palestinian lands that have been robbed by the Zionist must be returned to their rightful owners.

We know it will take years to realise. However, we also know that it will certainly be happened simply because injustices will never last long. And any sensible human being will never let injustices to continue — injustice anywhere is a threat to justice everywhere.

In the meantime, we will work together to help the people in Palestine, particularly those in Gaza that have been caged for some years. Of course we acknowledge that the people of Gaza are perfectly capable of taking care of themselves, but they need their freedom from the horror of Israeli occupation, and they need supports from people like you and me, and people next to you, and people next to me, to let them have the opportunity to rebuild their lives.

We want to break the siege of Gaza. We want to raise international awareness about the prison-like closure of the Gaza Strip and pressure the international community to review its sanctions policy and end its support for continued Israeli occupation. The people of Gaza have the right to farm, fish and build without Israeli interference. We want to uphold Palestine’s right to welcome internationals as visitors, human rights observers, humanitarian aid workers, journalists, or otherwise.

For this reasons, we invite all take part in any way they can to support International efforts to organise voyages to Gaza. The efforts will not back down to the violence of the Israeli military and therefore the coming voyages will consist of more boats and more people. We also want to bring substantial support to the people of Gaza. This is a critical objective, both to meet immediate humanitarian needs, and also to help empower Palestine to have control over its own future, and to help facilitate the reconstruction of Gaza by bringing in essential building materials currently being denied access through the land crossings with both Egypt and Israel.


****

Lifeline 4 Gaza, or Talian Hayat Untuk Gaza as we read it in Bahasa Malaysia, is a collaborative effort between Malaysian NGOs to join an international campaign to break years of Israel siege on Gaza. We are working along with Free Gaza Movement who is based in Cyprus, IHH in Turkey, MERC and Kispa Indonesia, and other NGOs from USA, Greece, France, Sweeden, Germany, Italy, Venezuella and many more.

The flotilla is expected to depart Istanbul on 15th May 2010, comprising 20 ships and cargo boats to be laden with building supplies, generators, medical equipment and educational materials. They will sail through the Mediterranean Sea, carrying members of Parliament from countries around the world as well as high-profile journalists and human rights activists.

Lets break the siege now, before it's too late!

For the Malaysian charter, the efforts are supported by, among others, the following NGOs:

* Coalition of Graduates of Higher Institutions of Malaysia (HALUAN)
* Malaysian Muslim Youth Movement (ABIM)
* Jemaah Islah Malaysia (JIM)
* HALUAN Palestin
* Palestinian Center of Excellence (PACE)
* Aqsa Syarif
* Dewan Pemuda Masjid Malaysia (Dewan Pemuda)
* Pertubuhan Mawaddah Malaysia
* Viva Palestina Malaysia (VPM)
* Global Peace Mission
* Muslim Care
* Yayasan Amal Malaysia

***

Ayuh sama2 mendoakan saudara-saudara kita yang menyertai misi LifeLine4Gaza~ Allahummansurna 'alaihim...
>never stop praying to Allah The Mighty< jom!
"Wherever you are, whoever you are, Gazans need your help!"
ad-Dua' !

Ya Allah, Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh2 kami.
Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan2 mereka Ya Allah..

Ya Allah, Leburkanlah kumpulan2 mereka. Pecah belahkan dan kacau bilaukan persatuan mereka. Goncangkan pendirian mereka. Dan hantarkanlah anjing2 kamu kepada mereka.

Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa. Wahai Tuhan Yang penuh Raksasa. Wahai Tuhan yang bersifat murka.

Ya Allah! Ya Allah! Ya Allah! Ya Allah!

Wahai Tuhan yang menurunkan kitab.
Wahai Tuhan yang mengarakkan awan.
Wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera Al-Ahzab.
Kalahkan mereka! Kalahkan mereka! Kalahkan mereka!

Dan Menangkan kami ke atas mereka.

Friday, May 28, 2010

Kenapa dan Mengapa?

Saya buka gallery handphone putih kesayangan saya. Search lagu yang boleh ditemani tidur. InsyaAllah by Maher Zain kemudian beransur ke Langkah tercipta by UNIC. Huh~ saya mengamati liriknya satu persatu. (mulanya nak tidur, tapi terus buka laptop dan menulis... heee)
Dapat sesuatu yang mahu diluah ke dalam blog... dan... inilah!

Semalam aku kelukaan,
Kecewa kehampaan,
Mencalar ketabahan,
Impian seringku harapkan menjadi kenyataan
Namun tak kesampaian,

Allah…
Inginku hentikan langkah ini
Bagaikan tak mampu untuk ku bertahan
Semangat tenggelam lemah daya,
Haruskah aku mengelamun jiwa
Ku berbisik inilah dugaan

Dan langkahku kini terbuka
Pada hikmah dugaan uji keimanan
Dan dilontarkannya ujian diluar kekuatan setiap diri insan

Allah…
Pimpini diriku,
Untuk bangkit semula meneruskan langkah perjuangan ini
Cekalkan hati dan semangatku
Kurniakan ketabahan........
Agar mimpi jadi nyata..
padaMu ku meminta

Dan ku mohon agung kudratMu
Wahai Tuhan Yang Satu
Segalanya dariMu

****

Sahabat..

Percayalah.
Allah tidak akan menguji sesuatu melainkan dengan kekuatan diri kita.
Persoalan kenapa aku? Kuatkah aku? Kenapa dan mengapa... ini juga pernah bermain di benak saya. Mungkin juga saat ini. Tika ini saya resah, saya gelisah. Dan saya pasrah!

Nah.. ini jawapannya.

KENAPA AKU DIUJI?
Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta.” (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui. (Surah Al-Baqarah ayat 216)

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. (Al-Baqarah ayat 286)

RASA FRUST?
Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg berima. (Surah Al-Imran ayat 139)

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan). (Surah Al-Imran ayat 200)

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk Surah (Surah Al-Baqarah ayat 45)

APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka….. (Surah At-Taubah ayat 111)

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal. (Surah At-Taubah ayat 129)

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!! ……
dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir. (Surah Yusuf ayat 12)

****

sahabat..

"Pandanglah ujian dengan hatimu.. ujian adalah perbuatan Tuhanmu bukan untuk menghancurkan tetapi untuk meneguhkanmu...
bila kamu memperolehi keteguhan baharu kamu menjadi pilihan..
bila sudah lulus dan dipilih, Dia bangga memperkenalkan kamu kepada makhluk-Nya... keteguhan kamu melintasi ujian.. menjadi dalil pilihan-Nya adalah tepat.. inilah keadilan-Nya."

***
Tuhan.. aku hamba-Mu membawa hatiku pada-Mu..
Tuhan.. aku mahu Engkau bangga denganku..
Tuhan.. aku mahu namaku disebut di langit sana.. kerana "sabar"

Allah.. thanks for being there. always!


"maka Bersabarlah dengan cara kesabaran yang sebaik-baiknya" 70 : 5 - Al-Maarij


2:48 am.
29/5/2010

Thursday, May 27, 2010

Menghuni di taman..

Saya benar-benar kerinduan saat ini. Rindu mahu menatap wajahnya. Rindu mahu berbicara dengannya. Segalanya tentang rindu.

****

Post ini ditulis ketika saya menghitung hari hendak pulang ke rumah.. 7 hari yang mendatang. Argh..terasa bagai 7 tahun lamanya.

28/5 – main boling bersama ahli usrah ~ enjoy dalam keberkatan.

30/5 – 2/6 – taklimat praktikum fasa 2 ~ hurm, saya mahu bawa handphone dan laptop ke dalam dewan ^_^ jom, saya akan online untuk ym, skype, facebook dan blog. Hah!

2@3 hb.. Baling is always waiting for me! – kelik kapong! Tak toghah~

****

Dia ialah ibu yang sentiasa mendorong

Dia ialah ayah yang sentiasa menyokong

Dia ialah Abang yang sentiasa prihatin

Dia ialah Abang Syim yang sentiasa bertolak ansur

Dia ialah Kak yang sentiasa menasihati

Dia ialah Kak Nah yang sentiasa bersabar

Dia ialah Abang Mi yang sentiasa memeriahkan

Dia ialah Kak Ina yang sentiasa di sisi..

Mereka ialah 9 anak saudara lelaki – At, Yen, Pendi, Syapiq, Pizi, Azri, Amir, Alif dan Izam… yang mengajarku..erti kenakalan

Mereka ialah 9 anak saudara perempuan – Syikin, Syila, Ayuni, Aina, Syirah, Ati, Hazwani, Haziqah dan Husna… yang mengajarku erti kedewasaan

****

Terasa rindu mahu menatap mata mereka satu persatu. Tidak sabar rasanya mahu pulang.. bersama-sama berkumpul di bawah lembayung Baitul Muslim. Tuhan~ aku rindu.
Mereka mengajar segalanya. Erti hidup.

****

Oh ibu, bagaimana mahu aku luahkan segala keperitan ini… sedangkan engkau terlebih dahulu merasai segala keperitan.

Oh ayah, bagaimana mahu aku ceritakan segala kelukaan ini.. sedangkan hidupmu terlebih dahulu merasai segala kelukaan.

Oh abang, bagaimana mahu aku khabarkan segala kekusutan ini.. sedangkan hidupmu terlebih dahulu merasai segala kekususutan hidup

Oh kakak, bagaimana mahu diuarkan segala kepiluan ini.. sedangkan hidupmu terlebih dahulu merasai segala kepiluan…

~anak-anakku.. bagaimana mahu aku kisahkan padamu..apa yang ada di hati.. sedangkan dirimu masih meniti keremajaan…

Tidak semudah ini..mahu membiarkan kalian merasa bimbang..

Tidak semudah ini… mahu membiarkan kalian merasa susah hati..

Kerana cukuplah segalanya yang kalian pernah hadapi dahulu.. kalian pernah juga dewasa, pernah juga meniti kematangan.. pasti kalian kan memahami..

kini..anakmu, adikmu..sedang menghadapinya. Berhadapan dengan sebuah kedewasaan.

****

Mewangi kuntuman bahagia
Di halaman ayah serta bonda
Menatang selaut cahaya
Melerai resah dan gundah di jiwa
Segunung impian dicita
Selangit harapan di damba
Dibelai, dimanja mesra
Kaulah racun, kau penawar
Senyuman dan tangisanmu
Pengubat duka dan lara..

Tiada yang lebih membahagiakan
Melihat dirimu kian membesar, dewasa
Di dalam sejahtera
Usah terpesona pujukan dunia
Yang hanya menyilau pandangan
Memukau dengan keindahannya
Nasihat ayah bonda
Agar engkau lebih bersedia
Untuk menghadapinya


Waktu bisa merubah segalanya
Dewasalah dalam rahmat dan kasih Ilahi
Redahi pancaroba

Engkaulah permata ayah bonda...

~ aishy.. mendengar lagu ini berulang kali.. menambahkan rasa sayu dan rindu. Tuhan..aku bernar-benar kerinduan... T_T

****

Tuhan..mengertilah di hati ini.. ada keperitan.. hanya pada-Mu ada penawarnya..

Tuhan.. fahamilah di jiwa ini.. ada kelukaan..hanya pada-Mu ada pengubatnya..

Tuhan.. terima kasih.. hingga kini.. aku merasai kasih sayang-Mu dari mereka yang aku benar-benar rindui…

Tuhan.. ingin segera aku pulang ke pangkuan mereka…

Tuhan.. ingin segera aku kembali…

Menghuni di taman mereka!

Saturday, May 22, 2010

1 year & half to go...

Entah apa yang mahu dituliskan…
saya bosan.. dan ini coretan saya~

*****

inilah apa yang saya rasakan setiap kali musim peperiksaan..
Dulu Pra PISMP – waa….lamanya!! lagi 5 tahun.. huhu..cepatlah waktu berputar… nak habiskan belajar cepat-cepat… dok kat Perlis 5 tahun setengah????!!! Huh~ lain la kalau dok di selatan ke barat ke.. ni utara jugak~ aiyak..

Sem 1 PISMP – aii, baru sem 1.. adeh, lambat lagi..ada 7 sem mendatang..
Sem 2 PISMP – dah sem 2, tapi lambat lagi nak abih…
Sem 3 PISMP – huhu, wa… cepatlah masa berlalu..bosan, bosan!
Sem 4 PISMP - ye ye! dah sem 4 – azam baru..haha~
Sem 5 PISMP – aik, SBE dah habis, ni dah praktikum? – aih, sekarang dah habis sem 5…

****

Sekarang ni, musim peperiksaan semester 5, sem depan semester 6, 7, dan 8. Hanya ada tiga semester lagi!

Dulu.. 2006..kini 2010.. jauh saya tinggalkan.. banyak keputusan silap yang telah saya lakukan. Kini, saya di semester 5.. dulu usia saya 18 tahun..kini 22 tahun. Genap! Dulu saya anak bongsu.. homesick, kini saya kekal begitu. Cuma agak kurang homesick nye~ tapi pada keluarga saya..saya tetap adalah bongsu.

1 year and half to go! Saya berasa sayu. Pejam celik segalanya sudah lama berlalu.. sudah jauh saya tinggalkan zaman keanak-anakan. Kini, saya menuju kedewasaan. Kematangan ini saya mula pupuk sedikit demi sedikit. Hah~ dipupuk okay, bukan sepenuhnya matang.. ngee…

Mak saya pernah cakap “ ish.. mu ni, mak dulu kahwin umur 15.. tagha mu ni ada anak TIGA!” itulah bebelannya ketika saya masih menunjukkan perangai kebudak-budakan. Aiseh! Mak, mak nak suruh kahwin ke? Wah..itu ayat direct saya kepada ibu saya. Haha~ tu mak dulu..boleh lah nak kawin..
(kemudian.. sejenak – aku sekarang anak TIGA? Wah.. tak tercapai akalku)

“mak, rasanya macam kena g Sabah ja” – mak saya senyap. Kemudian dia bersuara. “g lah, cari duit banyak2..” nada itu wahai ibu, saya tahu dia tidak merelakan!

“mak rela anak mak ke hujung pedalaman di Pahang , di Perak.. tapi jangan ke Sabah Sarawak walau bandar! – aiya.. saya senyum, hebat mak saya berbicara. Tapi ini PERINGATAN. Susah saya mahu mengubah keputusan mak saya! Moral nya – syahida.. jangan isi borang posting ke Sabah Sarawak okay!

“tapi mak.. Course agama ni..selalunya hantar gi Sabah Sarawak.. nak buat macam mana kalau kena gi sana? Jom mak..ikut..dok sana!” – heh, saya buka tawaran kepada mak saya..

“Huh! Satgi kalau mu buat perangai, mak nak merajuk balik macam mana, nak naik kapal terbang mana gheti” – mak, mak masih ingat anak mak “anak bongsu” okay.. takkan dah 22 tahun ni nak buat mak merajuk? Haha~ itulah dia.. dia masih mengganggap saya anak bongsu nya!

“KAHWIN” – mak saya menegaskan! Titik!

Saya mengeluh… entahlah mak, muda lagi. Umur 23... nak cari duit mana nak kahwin?

“ mak pak ada, abang2, kakak2 ada…” – “kahwin je lah, duit tu kemudian”

Kenyataannya disokong oleh senyuman ayah saya, anggukan abang dan sokongan mulut oleh kakak saya! Saya kalah!

Saya termanggu. Tiada hujah yang boleh saya kemukan. Ah – mak saya memang sukar dikalahkan bila kami berbahas.

Sebenarnya, jauh di sudut hati saya.. saya sangat inginkan ke Sabah Sarawak. Saya punya sahabat di sana. Dan saya punya MOTIF ke sana.

Namun, saya lebih sayangkan kedua ibu bapa saya. Mereka sudah tua. Sudah tidak patut mereka bimbangkan saya lagi. Sudah cukup mereka di rumah asyik teringat-ingatkan saya. Sudah puas.. tidak wajar lagi saya bimbangkan mereka.

Anak saudara saya sudah terkena bahangnya di Sabah. Mungkin kerana itulah, keluarga saya tidak izinkan.

Oh my god! Siapa kata senang menjadi bongsu? Huhu.. saya perlu mendapatkan persetujuan dari kesemua ahli sebelum mendapatkan sesuatu keputusan. Kerana pada mereka. Saya tidak matang. Dan saya masih kecil.

“mak..kalu boleh..nak ja mu dok sini, posting sini..kahwin orang sini”
Mak… takkan semuanya Made in Baling??
Okaylah..kalau itu permintaanmu.. buatlah tawaran kepada sesiapa yang bergelar Ustaz di Baling tu.. mahu dijodohkan bersama anak mak – wah.. “alah mak, tak semesti ustaz eh, doktor ke, orang kaya2 ke.. pun boleh”.

“nak ke orang kaya ni kat mu? Dush! Terkena… adeh…

Ye la..ye la.. sesiapa yang mak berkenan lah (dalam hati, tak terluah)
Itulah MAK saya. Selalu mematahkan hujah saya dengan panjang lebar. Dan saya seperti biasa. menadah telinga. Ayah seperti biasa. tersenyum! Kakak seperti biasa, menyokong apa sahaja yang dituturkan oleh mak. Abang seperti biasa.. menyampuk sentiasa.

Dan anak saudara saya “ mak su, nak kahwin dah ke?
“mu tu budak2 lagi. Belajar dulu..” ni urusan orang tua! Hihihiii..

****

Saya beri jaminan kepada keluarga saya. insyaAllah saya akan tulis dalam borang posting KEDAH, tapi selebihnya bergantung kepada TAKDIR.. kata-kata saya pasti akan minta dikotakan. Alahai..
insyaAllah.

*****

1 year to go. Saya bakal menjadi guru sebenar. Berjuang di medan sebenar.
Dan... kini, saya sangat sayu.. bagaimana mahu menghentikan masa ini?
Saya sangat sayangkan bumi IPG ini..saya sangat sayangkan adik2 saya di IPG ini… saya sangat sayangkan zaman bersahabat ini.

Dan zaman bujang. Eh, cakap seperti mahu menamatkannya..haha

Ayuh.. kawan2, jom cipta memori bersama!

****

insyaAllah – saya mahu ke Pahang akhir tahun ini. Untuk menjenguk keluarga mertua. Eh? Kemudian terus ke Johor. Dua negeri yang tidak pernah saya jejakkan kaki.

insyaAllah – tahun hadapan – saya mahu ke Terengganu. Ada buah hati di sana! Mahu mengikat janji setia.. haha~

juga – dalam masa 1 year and half ini.. saya mahu explore Perlis. Bersama ‘geng’.

***

Namun, saya risau.. sudahkan saya bersedia berjuang di medan sebenar?

Sudahkah saya penuhi ilmu di dada?

Sudahkan saya mampu menjadi model kepada masyarakat?


Jawapan ini memerlukan “usaha”

.. usaha mengubah diri..
..usaha memperbaiki diri..


insyaAllah~

semoga dikuatkan diri melangkah…

ayuh sahabat.. kerana jalan ini kita lalui bersama..

--- titik bebelan ini. jom study! ---

Saturday, May 8, 2010

9 Mei..


Esok ialah hari istimewa. Kenapa? Kerana ia adalah Hari Ibu 2010. Namun pada saya, ia bukan sekadar Hari Ibu..tetapi ia adalah ulangtahun kelahiran ibu saya yang ke-65. Mek Sum binti Abu Bakar.

Saya yakin, setiap dari kita pasti mengagungkan ibu sendiri..dan saya pun begitu. Setiap dari kita punya ‘heroin’ yang istimewa dalam hidup kita.

23 tahun yang lalu (22 tahun membesar + 9 bulan di dalam kandungan)..
saya telah menumpang rahimnya..

Dia mengalami alahan yang sangat teruk selama 5 bulan. Mulanya, saya menganggap ia adalah biasa. normal lah kan, mengandung, muntah-muntah, pening. Saya membesar dan membesar. Saya telah jumpa ramai ibu-ibu di dunia luar. Kakak saya, sewaktu mengandungkan husna, dia turut mengalami alahan, tapi hanya sekejap. Ustazah saya mengalami alahan tetapi 3 bulan. Itu pun saya lihat seperti sangat sengsara. Masakan tidak. Kehilangan air dalam badan, muntah, pening, tidak selera makan dan pelbagai symptom lagi. Saya mula memikirkan alahan ibu saya bermula dengan kenyataan Mak Ngah Timah (ibu susuan mak saya). Katanya sewaktu dia berjumpa saya ‘yang ni la yang mak mu mengandung teruk’. Perasaan saya bercampur baur. Seorang ibu mengalami alahan yang sangat teruk- 5 bulan. Melihat ibu-ibu yang lain yang hanya dua tiga bulan pun sudah sengsara, inikan 5 bulan? Mak cakap – dia langsung tidak jamah nasi dalam tempoh alahan, diiringi dengan morning sickness.. pastinya, dia sudah menanggung kesakitan sejak saya di dalam kandungannya lagi.
(kata orang - selalunya nak tengok keadaan kita mengandung, tengok pada ibunya. erm, begitukah saya nanti? untuk 5 bulan morning sickness?? hurm..so kena lah mencari suami yang sangat memahami...tak gitu? bukan senang nak morning sickness 5 bulan okay)

Alhamdulillah, mak kata saya mudah dilahirkan. Dia mandi dan duduk diam di katil sementara menanti puteri bongsunya lahir pada 26 April 1988. Namun, pada saya sakit bersalin hanya Tuhan yang tahu. Entah – dulu, saya hairan kenapa darjat seorang ibu terlalu tinggi, saya juga hairan sakit bersalin boleh mengampunkan dosa-dosa ibu tersebut. Alah, sakit apa sangat. Inilah bisikan-bisikan saya dahulu, ketika saya masih tidak mengerti erti hidup.

Kakak sulung saya selalu menasihati ‘ sakit period baru sikit sangat dari bersalin’ saya terus diam. Tidak dinafikan..perempuan yang didatangi haid – emosinya terganggu, kerjanya juga boleh terjejas, sakitnya juga berbeza mengikut individu, namun ia tetap SAKIT~ bukan senang. Tapi itulah perempuan, sakit manapun didatangi haid, dia tetap mengharapkan kitaran haidnya normal walau sakit perlu ditanggung! period pain ini pun dah sakit, apatahlagi sakit untuk melahirkan anak. Saya tidak dapat bayangkan! Kalau sesi bercerita oleh kakak-kakak saya tentang anak dan dunia perempuan, muka saya sangat berkerut ketika mendengarnya bahkan pernah saya menjauhi ‘halaqah’ tersebut kerana terlalu ‘seriau’, seolah menahan kesakitan. Walau hanya mendengar saya sudah risau, inikan mengalaminya.

Kini…saya sedar..kenapa darjat seorang ibu terlalu tinggi! “Wahnan ala wahnin”
Saya tidak pernah berjauhan dengan ibu saya.. hanya saya memasuki IP Perlis, barulah saya agak jauh darinya. Berjumpa jarang-jarang sekali. Namun, saya dan ibu saya mempunyai gerak rasa yang sama. Saya demam, di saat bukan musim demam – saya call rumah – dan saya dapati ibu dan keluarga saya demam. Hal ini berlaku berkali-kali. Dan saya percaya, ikatan darah ini kuat. Syukur pada-Mu ya Allah… kekalkan ikatan ini hingga ke syurga-Mu. Amin..

Saya sedih, dia boleh merasai.. saya gembira, dia pasti tersenyum… saya resah, dia pasti gelisah..

Mak selalu cakap, saya anak ayah~ tapi saya selalu cakap, saya anak mak dan anak ayah. Kerana sangat manja dengan kedua-duanya.

Namun.. saya dan ibu saya terlalu banyak persamaan. Dan persamaan inilah yang kadang-kadang merapatkan kami dan mudah untuk memahami. Kerana persamaan jualah, kadang-kadang kami ‘dingin’.

Dia seorang ibu yang menasihati saya dengan berfikir. Tidak perlu dibebel panjang. Dan inilah yang mempengaruhi saya. Dia seorang yang talkative (ini sangat sama dengan saya), dan mangsanya ialah ayah saya (Alhamdulillah, ayah saya seorang pendengar yang sangat baik) dan banyaklah persamaan kami berdua.. dan termasuklah yang ini ‘ ego dalam meluahkan sayang’

Ego – kalau ada sesuatu perselisihan di antara saya dan ibu saya, kami tidak akan bercakap (lawak bila memikirkannya) dan dia tidak akan bercakap, saya pun tidak akan bercakap. Walhal dalam hati, saya ingin sekali memeluknya meminta maaf. Ah-kerana ego. Pernah sekali, lama juga tidak bercakap. Lastly, saya pandangnya dan dia memandang saya, dan kami tersenyum, terus saya menyalaminya meminta maaf. Heh- mak..macam mana nak ubah yang ni ye? Tapi itu dulu.. kini, setiap kali saya menelefonnya, pasti saya akan tunjukkan kasih sayang saya, dulu saya malu untuk mencium pipinya, kini saya pasti berbuat demikian. Dulu, saya jarang menangis meluahkan isi hati..kini dia adalah tempat mencurah segala rasa. Dia adalah ibu, dia adalah sahabat saya.

Mak – anak mak yang seorang ini sangat menyayangi dirimu lebih dari dirinya. Tika diri ini kadangkala ‘derhaka’ denganmu.. bukan kerana tidak sayang tapi ampun dan maaf kerana mengikuti darah muda. Jujurnya, saya takut untuk hadapi hari-hari mendatang, bimbang esok belum tentu ada buat kami. Ingin sekali saya merakam setiap nasihat, setiap bebelannya agar nanti saya tidak kerinduan.

Buat semua di luar sana, jangan ego meluahkan kasih sayangmu terhadap ibu. Luahlah sayangmu menerusi kata-kata. Saya bimbang sekiranya tidak hari ini..bilakah lagi?

p/s – banyak yang istimewanya tentang dia.. dan saya tidak mampu untuk terus menulisnya, kerana air mata saya sudah pun mengalir. Sekiranya seluruh dunia ini milik saya dan dihadiahi kepada ibu saya, ia sesekali tidak! Sama sekali TIDAK mampu membalas apa yang telah ditanggung oleh ibu kita semua. Hanya Allah yang mampu membalasnya. Semoga syurga menjadi milik semua ibu. Amin!

Redha Allah pada keredhaan ibu kita, bukankah ianya satu kemuliaan??

ya Allah.. hati ini telah pun bersatu.. maka kekalkanlah cinta kami hingga akhirnya...

Mak, redhailah anakmu…
SELAMAT HARI LAHIR & SELAMAT HARI IBU~