Sunday, June 13, 2010

ada hikmah.. kemalangan..

Alhamdulillah. Saya sudah selamat sampai di rumah. Lebih kurang jam 12 tengahari. Hampir sejam dari Baling.. saya menahan sakit luka di tangan dan kaki. Pedih! Tersagat di tar jalan raya di Gurun.

***

Saya mahu mengelak dari melanggar kereta yang tiba-tiba keluar dari persimpangan dan akhirnya emergency break. Motosikal saya terlepas dari saya dan terseret ke tepi jalan. Saya pula terjatuh dan tersagat di tar. Hanya kalimah ‘ya Allah…’ yang saya ucapkan. Yang ada dalam hati saya ketika itu ‘mak dan ayah’ yang menanti kepulangan saya dengan selamat. Dan saya masih muda untuk berlaku kejadian-kejadian yang tidak diingini. Na’uzubillah.

Saya bingkas bangun. Memandang belakang dan hampir sahaja sebuah kereta merapati saya. Mujur perlahan pergerakannya. Kalau tidak, sudah lama nahas. Saya terus mendapatkan motosikal saya dan check di mana kerosakan kalau ada. Alhamdulillah. Segalanya ok. Cuma secara tiba-tiba saya merasakan ngilu.
Tangan dan kaki luka berdarah. Saya semakin ngeri. Gerun pada darah. Saya mengambil masa untuk berehat sekejap dan dalam tempoh 5 minit, saya mencari kedai untuk membeli air mineral dan membasuh luka-luka di tangan dan kaki. Kedai demi kedai. Akhirnya berhenti di stesen minyak Petronas dan pergi ke tandas. Mahu membasuh luka yang dipenuhi batu kecil dan pasir. Tuhan, pedihnya terkena air rasa bagai mahu menitik air mata. Sudahlah saya jenis darah cair. Sukar membeku.

Alhamdulillah, saya bukanlah seorang yang mudah panik. Saya bertenang dan mengambil handphone. Mujur sahabat saya, Sal menghantar sms dan saya membalasnya ‘doakan aku. Aku accident’

Terima kasih sahabat kerana cuba menghubungi rakan-rakan yang ada di belakang saya, Wafiy dan yang lain-lain. tapi sayangnya mereka baru di Perlis. Saya mendapat panggilan dari mereka.
“aku okay. Sakit sikit. Takpa..satgi bawa slow. Mu ada belakang. Apa-apa jadi aku call mu”
Itu pesanan saya. Dalam hati. Bukan itu saya saya mahu nyatakan. Mahu saja saya ucapkan
“aku sakit sangat. Pedih. Tak larat. Tak yakin nak bawa moto”

Tapi biarlah. Sudahlah menyusahkan diri, tidak mahu menyusahkan mereka yang lain.
Saya cuma gusar. Takut tidak mampu bertahan. Tangan kanan saya hanya sedikit lukanya. Tangan kiri saya tersagat banyak. Ngilu! Sungguh!
Saya gagahkan hati. Membawa sekitar 40km, 50km dan 60km. bagai kura-kura dan saya bosan di atas motosikal sebegitu rupa. Tapi mahu bagaimana? Saya sendiri tidak berdaya mahu memegang motosikal dengan erat. Hanya pasrah dan berserah kepada Allah.

***

Saya agak terkilan. Kerana kereta yang saya mahu elakkan. Berlalu begitu sahaja. Dan kereta belakang hanya memandang. Sudahlah sakit. Mahu mengangkat motosikal pun sudah tidak berdaya. Dan saya keseorangan. Mahu pulang cepat dan berlalu dahulu dari rakan-rakan saya.
Sudahlah saya masih sakit badan bermain hoki.. sekarang…
Jujurnya, saya berasa tidak sedap hati. Entah kenapa. Something bad will happen. Dan inilah dia…

***

Di atas motosikal, saya gusar. Mahu bagitahu mak atau tidak. Arghh- selepas ni mesti kena bercerai dari KCJ. Tidak pun mesti dikuarantin dari menyentuh KCJ. Tidak pun saya langsung tidak dibenarkan membawanya lagi.
Saya berbual dengan mak. Dia hanya menunjukkan muka risau. Dan mujurlah, saya tidak mendengar bebelannya. Huh~lega. Ingatkan kena bercerai dengan KCJ. Alhamdulillah. Mak sungguh sporting! Thanks mom!
Tapi.. hurm.. ayah saya sudah mula menunjukkan rasa tidak puas hati. Ampun pak..ampun.. lepas ni akan lebih berhati-hati okay… ^_*
Eh, selalunya mak saya lebih membebel dari ayah. Aiii~ terbalik!

***

Mak menceritakan jiran saya yang baru berusia 16 tahun. Lelaki. Meninggal dunia, kemalangan di Baling. Pecah kepala. Motosikal. Innalillahiwainna ilaihiraji’un.
Hari ini, al-Kuliyyah. Tajuknya ialah “pergi tak kembali”
“pergi tak kembali. Ianya satu hakikat yang pasti”
“Masa yang berlalu tak boleh berpatah blik”
Mati, mati dan mati.

***

Muhasabah seketika..
Sahabat saya pernah berkata sewaktu saya mendoakannya cepat sembuh.
“tak apalah, sakit sikit tapi sudah minta segera disembuhkan. Selama ni nikmat sihat jarang pula disyukuri”
Saya insaf. Hanya sakit sedikit sekarang. Tapi mohon pada Tuhan agar segera disembuhkan. Selama ini, nikmat sihat tidak pula disyukuri. Subhanallah.
Peristiwa ini benar-benar memberikan hikmah yang besar kepada saya.
Nikmat sihat, tidak saya syukuri. Bila sakit mula terkejar-kejar menyebut ‘Allah’
Dan…
Adakah kemalangan ini Allah memberi peringatan kepada saya bahawa mati ini sudah dekat?
“pergi tak kembali”
Bimbang…
Amalan di takuk yang lama. Tidak meningkat. Makin berkurang. Ikhlas, saya tidak bersedia menghadapi sebuah kematian. Amalan saya…?
Andai… esok bukan milik saya…
Saya mohon… sahabat-sahabat.
Ampunkan segala kesalahan saya sama ada sengaja atau tidak.
Halalkan apa yang sudah saya terima.
Bimbang.. esok belum tentu ada untuk kita.
“if tomorrow never comes”

***

Saya mahu berhenti menulis. Mungkin jenis darah cair.tercucuk jarum pun darah keluar banyak dan sukar berhenti. sekarang darah saya masih keluar walau sudah ditampal plaster. Saya tidak larat untuk terus menaip.
Syukur. Perjalanan tadi dirasakan cepat. Allah always there. Always!
Dan…

erm.. sesekali terfikir gak.. "ganas ke aku ni ek..sampai terbabas nih..?" erm..tu la, lain kali dengar orang cakap..jangan balik seorang, jadi pape tgh jalan..sapa susah??? tapi degil! hah~ nasib la...

hehe..lasak tu tetap ada walau perempuan..tapi tak ganas.. cuma aktif terlebih.. bukan hiperaktif.. tapi cergas.. wa... begitukah?? eh, jadi perempuan tak semestinya penakut..tak semestinya pengecut..tak semestinya ayu.. okay?

Hehe… sorry ye. Saya nak fokus pada al-Kulliyyah.
Stop2.. ustaz Fauzi tengah bercakap nih!
Permisi ya ^_*

-Jumaat, 4 Jun 2010

10 comments:

  1. tabah, tough, cekal, kuat..
    =)

    ReplyDelete
  2. innalillah

    syafakillah syahida..
    hati2 ea syg~

    ReplyDelete
  3. slm..kak,
    masih xelok lg ea skrg???
    jage diri leklok....

    ReplyDelete
  4. subie - syukran.. amin..
    wan - yeah! tabah, tough, cekal, kuat...
    baz - amin.. insyaALlah
    aina - wslm. insyaAllah..diri dijaga.. Allah kan ada? hehe

    p/s - sudah sembuh skg..wlu tak spnuhnya. tpi akan smbuh. insyaAllah. tak apalah..kifarah ats dosa yg mggunung nih.. huhu~ aslkan sabar... amin~

    ReplyDelete
  5. syafakillah ya ukhti
    moga cpt sembuh dr luka dn dr resah~

    ReplyDelete
  6. jgn wat2 lupa mkn ubat..
    mga cpt smbuh..amin

    ReplyDelete
  7. terima ksih kgkwn..

    ya..sy udah sembuh sepenuhnya...
    =)

    ReplyDelete