Thursday, July 29, 2010

Catatan rindu..

Buat mak yang sangat disayangi.. anda tahu? Mak menanggung 5 bulan alahan yang sungguh teruk. Tapi kata mak.. dia mudah bersalinkan saya. Alhamdulillah.. eh, qurratun ‘ayun kah saya? insyaAllah!

Bangga? Ya! Saya bangga ada mak sepertinya. Dan anda? Pasti bangga memiliki ibu anda sendiri kan?

Saya selalu teringatkan nasihati dan pujukan mak.. rindu!

+++
masa dulu2..masa masih 'budak'
Saat saya pernah membebal (meluahkan rasa geram@marah kepada benda)…
Mak : dia ni, kalau dah kahwin, dah ada anak tiga. Tu pun nak macam budak-budak lagi?
** mak sentiasa suruh saya bertindak matang dalam apa jua keadaan. Mak selalu ingatkan agar MATANG seiring dengan usia.. hee… macam sekarang ni..kalau saya dah kahwin, mesti dah anak lima.. haha, jadi perlu kebudak2an lagikah? ~ **

+++
Sewaktu membincangkan isu-isu semasa di rumah~ pembuangan bayi, rogol dan bunuh…
Mak : orang dulu.. Nikah dulu baru kahwin.. tapi orang la ni, kahwin dulu baru nikah
**betul la kan..? orang2 dulu.. mana bercinta sebelum nikah.. jadinya menikmati cinta selepas nikah… orang sekarang ni, kahwin dulu..baru akad~ dating, call, sms, gayut..bahkan berzina.. tanpa akad “nikah” **

+++
Tika kami sekeluaga sedang berbicara tentang sikap BENCI…
Mak : buat apa nak benci orang? Masuk kubur, hancur semuanya..
**uhuk… betul kan? Buat apa nak benci2 orang..last2 mati dan hancur jasad dan emosi sekali..**

+++
Saat diri ini menangis teresak2 ketika call mak.. ya lah! Laptop rosak~ siapa tak sedih+susah hati?
Mak : laptop ja kan rosak? Tapi diri tu? masih sihat, terjaga…
** saat itu juga.. saya belajar nilai optimis**

+++
Usai menonton ‘jangan pandang belakang’ – kemudian cuti sekolah seminggu.. dan saya? Pulang ke kampung… dan tidur bersamanya.. dua tiga hari selepasnya.. dengan yakin.. “tak pa mak! Dah berani” & sudah mula tersengih kerang busuk– ceh.. baru ja tutup lampu..terus bangun, ambik toto dan tidur semula dengan mak…selama 7 hari 7 malam….
Kata mak : manusia lagi berbahaya dari makluk2 tu…
** hee……. Betul jugak~ manusia lagi berbahaya.. **

+++
Dan kata mak..
Seorang ibu.. dia akan impikan anak perempuan di sisinya.. apatahlagi yang bongsu..”
**sungguh! Saya betul2 rasa dihargai**

@@
Sedang menanggung sebuah kerinduan..
ya Allah! Bahagiakan mereka DUNIA dan AKHIRAT.. dari rahimnya aku datang.. ku pohon..nanti, kembalikan ibuku kepada Rahim-Mu ya Allah”



hoho~saya cinta mak saya! dan T_T - mahu pulang!

No comments:

Post a Comment