Saturday, August 28, 2010

Kembara 3 R 2010

Alhamdulillah. Syukur.. Allahu akbar!
Segalanya dipermudahkan.
Ya rasul salam alaika…

+++

Erk, pada mulanya, aku sendiri tidak tahu adanya program 3R. oh..barangkali lelaki sahaja. Mujur ada peserta perempuan, jadi…? Bolehlah aku dan kawan2 join. Hikhik… thanks to KRJ perlis. Sebab di tag di FB, maka… Akhirnya kami jadi fasi. Erm…dok kat bilik pun, confirm tidoq. Takdak kerja lain. Hukhuk…


Banyak benda yang aku dapat. Alhamdulillah. Masa yang ada dipergunakan sebaiknya. Tak seratus pun tak apalah, masih ada lima puluh..

Bila mempunyai 19 orang adik untuk dijaga. Semestinya tidur paling lewat dan bangun paling awal.

Huuh~ kena bangun awal buat air. Oho..sungguh mencabar. Tapi enjoy!

Program sungguh mengisi masa lapang. Dari taaruf, tadarus, tadabbur hidup, treasure… hinggalah qiam, solat, sahur dan iftar. Indah..jika hidup bukan semata2 untuk kita. Bila segalanya dikongsi bersama. Itu namanya ukhuwwah. Sharing is caring.
Mampukah share segalanya?

+++

Dan aku.. meihat mereka yang belasan tahun.. terkenang memori lalu. saat aku menjadi seusia mereka...

Saat aku.. jahiliah masih menguasai diri. Kemudian ditarbiah.. menjadikan aku… hamba yang perlu bersyukur kepadaNya. Mesti.
Kiranya dulu… andainya dulu… tapi yang lalu telah berlalu. Yang mendepan akan didepani. Dengan penuh rasa syukur. Oh Allah.. forever I thank you..

+++

Solat time..at Gua Kelam.
Bila adik2 dan rakan sujud di tanah. Betul2 dahi menyentuh tanah. Aku melihat semula hakikat penciptaan seorang manusia.. dari mana dan ke mana..


+++

Dan.. aku tahu.. perjalanan tarbiah ini cukup jauh..dan masih panjang… sama ada, mahu istiqomah dan berlapang dada atau tidak… dan kesabaran adalah kuncinya.

+++

Dan aku.. menjadi semakin jatuh cinta… kiranya ya Allah ia adalah yang terbaik.. temukan di dalam rahmatMu.. amin..

No comments:

Post a Comment