Wednesday, August 4, 2010

Kembara DRIPTps

Kembara DRIPTps tidak terhenti 1 Ogos.

Alasan boleh diberi. Tapi bila pergi. Pulangannya insyaAllah ‘sesuatu’.
Teringat kata-kata Dr. Rosdi. ‘bukan sekarang boleh faham.. tapi nanti..mungkin bila dah mengajar’ – itulah yang dijawabnya bila kami sekelas mengerutkan muka tidak faham.

+++

Untuk saya.

Mengajar kanak-kanak sungguh seronok! ‘demi matahari’ – nyanyi dan menari. Fun! Mereka belajar tanpa sedar. Sekurang2nya mereka tahu apa itu ‘assyams’. Cuma saya. Mulanya agak malu. Tapi mereka hanya kanak-kanak. Jadi.. =p

Saya tayangkan video ‘bilal’, ‘ammar’ dan ‘sumayyah’ – muka mereka berkerut. Saya tahu mereka tahu penyiksaan itu sakit.

Lalu saya katakan..
“kita kena hargai Islam yang kita ada hari ini….”
“tengokkan bilal macammana?”
“Dulu..susah nak dapat Islam, kena macam bilal tadi.”.
“Sakit takk…?”
[sila baca dengan nada seorang guru eh]

“sakittttt…..” [nada kanak-kanak riang ria]

“Ok, kalau kamu di tempat bilal..” “kena siksa macam tu..” “kamu nak Islam?”

Spontan – “nakk……!” sambil mengangguk!

Huu~ saya sendiri entah ya entahkan tidak. Sekiranya saya di tempat bilal. Disiksa sebegitu rupa. Tapi ‘kain putih’ di hadapan saya ‘nakk….’ Dan akidah yang sejahtera. Semoga anak-anak saya kekal begitu hingga akhirnya. Aminn…!

Oh syahida, sekiranya sumayyah boleh, kenapa anda tidak?

+++

Dan saya percaya.. adik2 saya juga peroleh sesuatu dari DRIPTps.

Kan2?

Noni, dik ton, aina, nabilah,min, kima, hidayah, hannan, ain..

I love them very much! Rasa macam ada adik sendiri! nice to know n love them! "we bonded by Akidah"
syukur padamu ya Allah...!

riang ria~

semangat!

happy!

kerjasama

+++

Tak sabar nak tunggu sambungan daurah akidah minggu depan~
^_*

1 comment:

  1. yes ! demi matahari ! da lama xperform.. hehe.. under mana nie? JIM ke?

    ReplyDelete