Monday, October 4, 2010

Hikmah

Lagu ni banyak memberi motivasi kepada ku..kepada sahabatku..
Lagu ni jugaklah dia post ke dalam entry blog nya. ‘perindu syurga’
Dan lagu ini jugaklah menjadi ringtone sms handphone kami..
*dan bila hp berbunyi, mujurlah kami tidak berlari2 tengok hp siapa..hihi*
Lagu inilah jugak yang membuatkan aku toleh ke belakang untuk seketika.

Yang manis susah untuk kita ingat. Tapi yang pahit itulah yang lekat dalam ingatan kita.

Allahu rabbi. Tuhan yang Maha Kuasa. Indahnya alam ini bila ada manis, ada pahit. Bila ada putih, ada hitam.

Wahai Tuhan Yang Maha Mengetahui. Dulu dan sekarang..aku pernah yakin. Apa2 juga yang berlaku. Itu datang dari pengetahuanNya. Dan kita sebagai manusia.. membuat keputusan hanya kerana pengetahuan kita yang cetek tu. Kan?

Dan kita selalu memandang cara Allah tu salah. Padahal caraNya adalah yang terbaik.

Dan aku pernah memujuk hatiku dengan alam ini.. di Kuala Perlis, bila aku lihat langit dan laut utuh, tidak berubah. Setiap hari laut dan langit begitu.
Langit di atas, laut di bawah. Dan kita di darat. *ditengah2 laut dan langit*

Mari bertadabbur alam ni untuk seketika..

Bila hati kita runtun, rasa perit. Apa salahnya pandang langit biru. Terbentang luas. Nescaya kita akan sedar Allah sedang bersama kita. Always be there, Always! Dan Dia tidak pernah meninggalkan kita. Diuji hanya untuk topup iman. Hanya untuk buat kita kembali di dalam track. Mungkin iman kita tersasar. Siapa tahu?

Bila kita rasa sesak.. apa salahnya sesekali memandang dan menyelami apa yang ada di dalam laut?
Ikan..sotong, ketam.. dan macam2 lah! Tapi kita tahu ke bilangan ‘makhluk’2 dalam laut ni banyak mana? Atau masih ada khazanah yang belum kita tahu dari perspektif sains?

Oh kawan.. setiap masalah kita, kita tahu ke hikmahnya? Hikmah Allah ni suatu yang sangat misteri. Tak dapat kita selongkar. Tapi kita mungkin dapat meneka. Macam lautan, dalam… sampai ke dasar. Masalah ni kelam. Tapi hikmah Allah luas. Sangat luas. Bukankah pengetahuan Allah meliputi segalanya?

+++

Buat mereka yang kini diselubungi kegelapan.. atas kapasiti masalah apa yang kita lalui.. aku suka kiranya kita menangis, kita merintih padaNya. Sebab disitulah kita akan sedar kita perlukan Allah yang selama ni kadang2 kita alpa.. hidup ni tak mudah. Tak ada banyak pilihan. Alangkah indahnya jika Sabar, Doa, Redha dan Tawakkal ada di dalam hati kita..

Aku kirimkan bersama2 lagu ini.. HIKMAH by Tashiru. And I love this song very much!

Aku tahu senang untuk kita cakap sabar..sabar.. tapi itulah senjata yang utama.. sabar! Biar masa membawa kita ke satu daerah yang suatu saat kita akan bersyukur dengan ujian ini. percayalah!

Pasti ini terasa begitu menyakitkan
Saat kau kehilangan sesuatu yang kau sayang
Bilakah tak tahu mungkin itu yang terbaik
Ada rahasia terindah yang diinginkanNya

Ku hanya ingin agar engkau bisa pahami
Memaknai yang terjadi dengan tulus hati
Meski kuakui tak mudah untuk terima
Segala yang tlah menjadi ketetapanNya

Leraikanlah gundah Tabahkanlah hati
Dan yakinilah semua itu rencana dariNya

Sudahlah lupakan segala yang membuatmu merana
Hanya kan membuat dirimu dihantui gelisah
Biarkanlah semua kan berlalu dengan apa adanya
Karena dibalik yang terjadi pasti ada hikmahnya untuk kita



sudah2...! jangan dibawa hati yang merajuk.. hidup ni panjang lagiii.. 'sudahlah lupakan segala yang membuatmu merana.. hanyakan membuat dirimu dihantui gelisah' lalalaaa
^_^

No comments:

Post a Comment