Saturday, November 13, 2010

Sepuluh


+++

refleksi buat diri..

alahaiii...

Friday, November 12, 2010

dari bumi mutiara..

Alhamdulillah..
catat sejarah~ hari ini menulis dari Pulau Pinang, bumi i4p. bersama sahabat2 di sini...

^___^

seharian penat berjalan.. eh, baru satu dua tempat. tak semua lagi..

+++

bersama2 mereka yang sangat memahami. rasa hilang beban.
benarlah, sharing is caring. segala nasihat adalah sangat berguna, terutamanya buat kami yang masih setahun jagung!

+++

saat kami sama2 mentadabbur alam...
kata kak cik, "hati kita bagai laut, ombak kecil datang maka kecillah perubahan hati kita, jika besar ombaknya, maka besarlah perubahan hati kita"
ada sesuatu kan dari kata2 kak cik?

+++

dan aku sebenarnya, bukan melarikan diri... hakikatnya, ia bukan jalan yang mudah, namun.. aku mahu bersama2 mereka.. rasa resah, kusut semuanya bersatu. aku mahu mendapatkan sentuhan2 hati dari mereka yang memahami...

bukan merajuk, cuma hati ini.. masih baru..

we are here..
dari subuh bertemu zohor bertemu asar bertemu maghrib bertemu isyak hinggalah subuh kembali.. sentiasa bertemu..

Alhamdulillah, pesona bersama mereka benar2 terasa ^__^
Fawastiqillahumma rabitotaha...

semoga kita semua terus tetap di jalan ini...amin..

Saturday, November 6, 2010

Banjir.

huh. panas, rimas. semuanya ada. namun Alhamdulillah. selamat sampai di bumi biru kuning.. Perlis Darul Sunnah.

sepanjang perjalanan.. jem sungguh teruk. ya lah, hanya 1 jalan yang berfungsi dengan baik, tanpa banjir. semua jalan dari Alor Star tutup. kecuali jalan melalui Kepala Batas. huuu~

sebenarnya, beshh kan hidup? kalau sentiasa berlapang dada dan bersangka baik. terutamanya dengan Allah.

banjir ni..tak siapa nak. tambah2 pulak..rosak kereta, rosak harta benda.. seperti 'gila' kalau nak banjir. pelik!

tapi kenapa Allah bagi? kenapa Dia timpakan musibah??

banyak hikmahnya. dan ianya terlalu misteri. cuma kita..perlu yakin..ada sesuatu.

haii... masa terperangkap dalam jem tuh.. aku sure punya lah. ramai orang akan diserang migrain, darah tinggi, atau sakit jantung. kenapa? sekiranya tidak ada sabar.

jem ni.. pun tak dak yang suka kan? termasuklah aku.. ya lah..perjalanan aku sepatutnya 2 jam setengah.. jadi hampir 5 6 jam. dasat la tu.. sampai jam 9 malam lebih.

erm.. sebenarnya perasan tak? Allah uji kita dengan SABAR, REDHA dan SYUKUR.

sabar,
maka..janganlah kita asyik 'sound' pemandu2 lain. sabar.. kenapa? kalaulah pemandu2 lain tu potong line kita, janganlah marah.. tapi mana tahu, entah2 ada kematian ke, ada kecelakaan ke, ada kemaslahatan2 lain ke.. urgent, so, memerlukan pulang segera ke rumahnya..
alangkah baiknya jika kita saling bertolak ansur. bukannya mengutuk dan memaki mereka...

sekalipun mereka tidak bertujuan apa2.. maka sebaiknya juga kita bersabar kan? biarlah Allah yang tentukan. mungkin juga mereka kurang sabar... dan, sebagai muslim yang kita tahu..kita perlu sabar..apa salahnya kita sabar. kan? apatahlagi bagi kita yang faham... 'sesungguhnya Allah bersama orang2 yang sabar'

heh..sekurang2nya sayang la sikit dekat jantung tuu...sayang la dekat kepala tu...kang tak pasal2 dapat migrain, sakit jantung.. nauzubillah..

redha?? wahh.. susah ni. tapi tu kan bukti kita beriman dengan Qadar Allah?
katakanlah.. "segalanya milik Allah"

hmm.. syukur,?
selalu bila dalam kereta.. dalam jem.. kita akan cakap cmni... bestnya tengok moto. laju je. terus boleh sampai depan. kereta susah.

eh eh? tak bersyukur lagikah? ada kereta?? tak dinafikan..motor memang senang, untuk mengelakkan jem. hihi. ohh.. rindu pada KCJ 6338. sihatkah? demamkah? I LOVE U. siang dan malam..asyik teringat2..
hmm..ada kereta, elak hujan.
ada kereta, kurang risiko kemalangan.
macam2lah kelebihan kereta..

hmm.. perasan tak, kalau orang naik moto.. beshh nye ada kereta.. bila la aku nak beli kereta ni...

erm.. sekurang2nya berSYUKURlah..

Dan.. sekurangnya harta je kan musnah.. diri masih okay? nyawa masih ada.. Alhamdulillah..

simple je kan benda2 nihh?

tapi tarbiah Allah cukup kuat.
bersabar dengan ujian,
bersyukur dengan apa yang ada...

lastly.. musim banjir..
belajarlah dari alam..
kenapa adanya musibah inii?

+++
aku terfikir...
banjir di Perlis. alangkah indahnya jika semua REDHA.. dan alangkah indahnya..jika hati2 kita juga dibanjiri dengan rasa SABAR, REDHA, dan SYUKUR..



ni KEDAH! bukan Perlis. dan takziah kepada semua yang mengalami banjir. kuatkan hati, kuatkan jiwa. ada sesuatu yang Allah ajar kita. SABAR, REDHA, dan SYUKUR.

nampak BALING takkk?hihiii