Friday, January 21, 2011

Tekad. Izzatul Islam

Alhamdulillah. berakhir Mukhayyam. NORTH CAMP 2011 - OPEN YOUR EYES

sangat banyak untuk diceritakan di sini..

TEKAD. lagu tema. setiap kali mendengar lagu ni//pastinya terkenang memori indah..
memori suka dan duka.. memori ujian.. memori kesabaran. subhanallah. allahu akbar.
memori ukhuwwah..

Kami sadari jalan ini kan penuh onak dan duri
Aral menghadang dan kedzaliman yang kan kami hadapi
Kami relakan jua serahkan dengan tekad di hati


Jasad ini , darah ini sepenuh ridho Ilahi
Kami adalah panah-panah terbujur
Yang siap dilepaskan dari bujur
Tuju sasaran ,
siapapun pemanahnya


Kami adalah pedang-pedang terhunus

Yang siap terayun menebas musuh

Tiada peduli siapapun pemegangnya

Asalkan ikhlas di hati tuk hanya Ridho Ilahi


Kami adalah tombak-tombak berjajar
Yang siap dilontarkan dan menghujam
Menembus dada lantakkan keangkuhan

Kami adalah butir-butir peluru

Yang siap ditembakkan dan melaju

Mengoyak dan menumbang kezaliman

Asalkan ikhlas di hati tuk jumpa wajah Ilahi Rabbi


Kami adalah mata pena yang tajam

Yang siap menuliskan kebenaran

Tanpa ragu ungkapkan keadilan

Kami pisau belati yang selalu tajam

Bak kesabaran yang tak pernah akan padam
Tuk arungi da'wah ini , jalan panjang
Asalkan ikhlas dihati menuju jannah Ilahi Rabbi

+++

perjalanan "open ur eyes"

buka mata, buka minda.. tanyalah pada hati "siapakah pemilik semua ini"
pasti fitrahmu menjawab.. "Allah is the only one"

Wednesday, January 19, 2011

Nelayan & Jerung

Usai bermandi manda bersama kak cik, kak aminah, kak akmar dan kak ayu.. aku dan kak cik naik ke batu besar. Badan menggigil kesejukan. Kebetulan di sebalah batu adalah air yang static. Nampak lesu. Dan kotor.

Soal sahabatku, “pernah dengar x kisah air?”

Aku seakan pernah mendengar kisah tu, mengerutkan muka.

“hmm? Yang mana?”

Katanya “rosaknya air kerana xbergerak”

‘ohh.. static. Rosak pemuda kerana statik’

Aku senyum. Teringat petikan kata2 dari Aku Terima Nikahnya, Ustaz Hasrizal.

+++

Halaqah terakhir musim cuti…

The Fisherman and The Shark @ nelayan dan jerung.

Kisah di Jepun. Kebanyakan rakyat Jepun sukakan ikan yang fresh, yang belum mati. Segar.

Lalu si nelayan turun ke laut mencari rezeki. Susahnya nak cari ikan segar, yang x mati! Hanya di laut dalam saja yang boleh dapat. Macamna nihh?

Lalu, turunlah si nelayan ke laut dalam dan menangkap ikan2 untuk penggemar ikan segar. Ahh..harganya tentu mahal!

Lalu dimasukkan ke dalam kotak.. sampai di daratan.. ‘ikan aku mati~ dah tak segar’ tiada pembeli. Kecewalah si nelayan. Hampa.

Camna nak hasilkan ikan segar ni??

Si nelayan turun semula ke laut dalam, mencari ikan2 segar.

Dalam menangkap ikan, seekor jerung tiba2 sesat dan nelayan berfikir seketika..

+++

Waktu ni, aku tertanya2. Nak bawa ikan jerung tu ke jual? Ke ikan jerung lambat mati?? *sains xpandai* :p

+++

Kemudian, cerita disambung..

Nelayan berfikir..

‘kalau aku bawa balik jerung ni, letak dalam tong ni.. dia akan makan ikan2 aku.. tapi, ikan2 tu mesti xnak mati, mesti akan lari dari jerung ni…”

Nelayan pun meletakkan ikan jerungnya ke dalam tong besar yang ada ikan2 lain.

Akhirnya, apabila sampai ke daratan.. ikan2nya masih hidup!

+++

Haaaaaaaaaaaaa? Sepatutnya mati lah! Jerung mesti makan..

Rupa2nya begini..

Ikan2 kecil akan berenang ke sana sini menyelamatkan dirinya dari mati. Akan bergerak ke sana sini apabila dikejar2 oleh jerung.

Nampak ibrahnya?

+++

Ikan tersebut mati dalam tangkapan pertama kerana tidak bergerak, berada di dalam zon selesa. Static.

Ikan dalam tangkapan kedua, segar bugar walaupun ada jerung. Kerana jerung itu membuatkan ikan2 tersebut bergerak ke sana sini. Hidup kerana bergerak.

+++

Kita? Static atau bergerak?

Kita akan rosak sekiranya tidak bergerak. Bahkan terus ‘hidup’ sekiranya bergerak.

+++

Misi 2011 – nak cari jerung. Mahu menghampiri jerung. Mahu hidup bersama jerung!

Agar aku tidak mati seperti ikan2.. seperti air yang rosak kerana static.

Ayuh cari JERUNG!

^_^

Saturday, January 8, 2011

2011

what sometimes appear to be the end is really a new beginning..

^___________^

andai hidup dah musnah.. harapan jangan tewas... seperti PISANG.

^__________*