Wednesday, September 19, 2012

selama 2 weeks tanpa rehat, berserta tidur, makan, dan beberapa kerja-kerja lain..

akhirnya, migrain datang semula.
masa belajar hilang, tak pernah nak rasa sakit kepala...

bila start kerja.. :(

adakah aku yang salah?
salah menguruskan masa?
atau sebenarnya kerja tu adalah saaaaaaaangat banyak?

i do spent, lot of time.......much n much. menghadap laptop dan buat kerja. plus fb, blog, bla..bla..

ya Allah..bila semua ini terasa beban. aku mula tertanya2..aku kerja untuk apa?
sedangkan kalau kerana Allah..pasti segalanya mudah...

sungguh. mahukan kerehatan. dan syurga itu tempat rehat abadi..
andaikata, mahukannya. harus mati..
tapi aku tahu, aku dan syurga..jaraknya masih beribu batu!

:(

sekarang? di PPD, menunggu pegawai ppd..hehe.. lupa bawa buku. jadi online lah sekejap..
hehe...

senyum!

Monday, September 10, 2012

seorang sahabat cakap..
walau dia kenal siapa aku. tapi Allah lagi kenal aku.
dia pesan. supaya aku.. bersabar atas ketidaksenangan yang Dia berikan pada masa sekarang kerana.. nanti bila tiba di hujung ujian, aku akan bersyukur untuk terpilih dalam ketidaksenangan ini..
JUST LEAVE IT TO HIM

oh Allah. aku milikMu.
kuatkan aku.
kuatkan jiwaku..

oh Allah.kirimkan secebis kekuatan dari kekuatanMu..untuk aku hadapi segalanya....

tiba-tiba aku teringat firman Allah..

["Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar]

[(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali".]
AlBaqarah : 155-156


   

Sunday, July 8, 2012

lama rasanya tak buka folder 'Riwayat Teragung'
terasa sesuatu...bila mendengar lagu tentang asiah, siti khadijah, aisyah :(
abu bakr, hanzalah.. oh Allah...

Allahu Allah.
jujurnya, di Sarawak.
aku rasa sangat jauh...jauh dan jauh..
sukar membina diri. barangkali expectation yang tinggi.
membuatkan diri ini..hilang..

oh syahida,mana jiwamu?
bagaimana hubunganmu dengan Allah..

oh Allah.
adakalanya, dengan kesibukan 'dunia' ini..
aku ingin berehat...berehat di syurga sana..
namun aku tahu, syurga masih jauh..

T_T

oh Allah, keep my heart..please...

oh Allah..


On no soul doth Allah Place a burden greater than it can bear. It gets every good that it earns, and it suffers every ill that it earns. (Pray:) "Our Lord! Condemn us not if we forget or fall into error our Lord! Lay not on us a burden Like that which Thou didst lay on those before us Our Lord! Lay not on us a burden greater than we have strength to bear. Blot out our sins, and grant us forgiveness. Have mercy on us. Thou art our Protector Help us against those who stand against faith." [al-baqarah : 286]

Friday, July 6, 2012

bysmillah..
a blessed day. Jumuah.

today : Sabt..
Alhamdulillah.
almost 7 months being Sibu'an
hehe..
Alhamdulillah. thummalhamdulillah..
banyak benda nak diceritakan.
dari hari ke hari.
mahu berkongsi pengalaman.
tapi..
sekalipun aku cerita.
takkan sama orang yang mendengar dan mengalami

hehe...

next2 je lah.
too much!

lotsaaaaaaaaalovessssssssss <3!

Monday, July 2, 2012

O Allah!
O Controller of the Hearts! Keep my heart firm in Your religion;
keep it contented with Your worship..
Ameen...



Wednesday, June 13, 2012

strses?

eh bukan!
tapi cabaran...

Allah..
"inna maal 'usri yusra"

Tuesday, May 29, 2012

keliru identiti

bismillah..
:)
senyum seindah suria..yang membawa cahaya..
senyumlah dari hati, duniamu berseri..

@_@

eh, betullah!
apa yang betul?

baru sekarang. aku mcam sedikit sedar. tersedar.
tak pernah pun bila..
aku selalu jumpa orang-orang baru..
bila sesi mula berkenal-an aka taaruf..
dia akan tanya
'ajar apa?'
-agama-
'oh, ustazah rupanya'
-kenapa?-
'ingatkan cikgu tadi'
T_T

@_@

baru2 ni setelah 5 bulan aku di Sarawak.
main boling sesama, gym sesama, KFC sesama, surau sesama..
ada sorang kakak tanya housemate aku..
'ainul, syahida cikgu apa?'

aku "haaaa?"
aku tak nampak mcm ustazah ke?
wuhuu..

pernah sekali.
aku duduk diam.
dan tanya diri aku.
ustazah kah aku?
entahh.. ye kut... ntahh.. tak tau lahh

dan.
akhirnya.
ku pujuk hati.

heee.. ckp mcm bnda ni seriyes mcm penting atau kawin kan?

takla.
atleast pesan kak ct, housmetku.
kita tahu kita buat apa.
n apa ada dalam hati kita.

kata kawan2ku..
'ustazah selalu sinonim dengan geng2 depa..tak bergaul'
erk...
lain orang, lain caranya..
lain persepsinya.. ^_^

walau aku ustazah. ak tahu ak nak jadi ustzah yang macmna!
:)

Monday, May 14, 2012

MC

bismillah.
in the name of Allah...

@_@

demam untuk 3 hari. mungkin berlanjutan untuk beberapa minggu.
T_T
tapi tak apa.
andai ini kifarah dosa.
atas segala kesilapan.
kiranya ia boleh menghapus segalanya..
ku rela..

namun, ya Allah..sembuhkanlah..
Allahumma afini fi badani.
kerana..
rindu pada anak-anak..
rindu pada mujahid2 kecil
untuk mendengar mereka bergelak tawa.
mengaji...
menyampuk waktu ustazah mengajar. 


sekarang, masih boleh berjalan. cuma pergerakan agak slow.
suara agak sedikit boleh keluar.
selesema yang tak berkurangan.
dan batuk yang macam makin teruk...

dan ku sedar.
Qawiyyul Jismi adalah aspek yang sangat penting dalam diri individu Muslim..

moga Allah sihatkan kita semua...
esok : habis MC.
mudah2an suara ini juga mampu keluar dengan baik...
huhu..
please? pray for me? =)

Saturday, May 12, 2012

sesal?


Allah.
Jika boleh ku undur masa.
4 tahun yang lalu.
Ingin ku undur. Dan betulkan keadaan.
ingin ku mula. dari 0.
 
Ingin ku jelaskan kenapa ku pilih jalan ini.
Dan ingin ku jelaskan.
Aku berharap dia kan sama.

Namun,
Segalanya sudah berlalu.
Aku.. mengharungi 4 tahun
Hebatnya ujian itu. Hanya aku yang tahu.
Kerana jalan yang telah dipilih,
Aku gagahkan jua.
Melepaskan segalanya.
Allah..
Kini, menyesalkah aku?
Tidak ya allah..
Cuma, cintaku padaMu belum cukup mendalam.
Hingga. Aku masih lagi berani berharap..

Y_Y 
ya Allah.
berilah aku kekuatan.
berikan aku keazaman.
untuk menagih
dan melebihkan cintaMu lebih dari cinta manusia.
 oh diri. cukup sudah, jangan gelisahkan hatimu.. jangan disiksa jiwamu..

Allah..please. 
12/5/12
646pm.
maghrib dahh..
 
jom solat. luah pada Allah T_T

Tuesday, May 1, 2012

mimpi sampai ke bintang

MIMPI SAMPAI KE BINTANG!
 kata sesetengah orang.
dengar lagu, lagha. masalah hati. probelem.etc lain2 lah..
tapi padaku.
jika bait lagu boleh membawaku kepada cita-cita dan impian, persahabatan, keluarga, perjuangan, kerjaya, kekasih malah cinta kepada Allah dan Rasul..
walau dikategorikan sebagai 'lagu' lebih ku sukai dari 'nasyid' yang kadang2 banyak juga laghanya..
hehe. banyak lagu semangat dalam koleksiku.
terbaru "mimpi sampai ke bintang"
^_^
oh bermaknanya lagu ni!
rasa bersemangat tiba2!
"Biar mimpi mimpi kita
Jejak sampai ke bintang
Walau harus menggapai awan
Menongkah arus ini
Aku tahu bukan mudah
Tapi mimpi ini harus satu
Tiada gunung yang terlalu tinggi
Tiada laut yang terlalu luas
Tuk mereka memisahkan kita
Dari mimpi-mimpi kita ini
Jangan resah ini takdir
Tuhan mendengarnya
Tuk membawa mimpi-mimpi kita
Biar mimpi sampai ke bintang
Kerna kita semua tahu
Kerana ini impian
Setiap satu dari kita
Tiada gunung yang terlalu tinggi
Tiada laut yang terlalu luas
Tuk mereka memisahkan kita
Dari mimpi-mimpi kita ini
Jangan resah ini takdir
Tuhan mendengarnya
Tuk membawa mimpi-mimpi kita
Menuju ke bintang"

Hati dan Bayi


hati ni.
kena jaga.
macam bayi.
bukan senang.
dari mula nak lahirkan dia. bg makan. menangis. salin lampin. itu ini.
dia berjalan. kita takut dia terjatuh.
dia berlari. kita takut dia rebah,
oh bayi..


Sunday, April 29, 2012

rindu

alhamdulillah.
berakhir KBM SMVS Sibu :)

***
fasi menangis. rasanya lebih teruk.

oh..sapa tak ingat dekat rumah?
rasanya 5  bulan dah tak jejak Kedah.
jejak Melaka sahaja. *rasa mcam kena cari orang melaka*

sayu. sedih. bukan kerana melihat orang menangis.
tapi kerana terlalu rindu.
pada Emak dan Ayahanda tercinta nun jauh di sana.

sebenarnya. kalau nak diikutkan. susah jugak nak nangis ni.
tapi bila tengok adik2 semua salam, peluk, cium mak ayah...
takkan ego masih mampu bertahan?

ya Allah.
aku tahu, ibu ayahku ada Engkau.
yang akan Memelihara..

:)

pesan mak "kena sabar la.. bukan mak tak ingat. kadang2 teringat bila nak makan..nak tidur"
tapi bila fikir anak mak..senang kat sana. tu dah rasa bahagia..."

terus teresak2 menangis..
hebatnya kasih sayang seorang ibu.
asal melihat anaknya bahagia.
sudah cukup untuk membahagiakan dirinya...

pasti. syurga menjadi miliknya... ameen...

Wednesday, April 25, 2012

Happy Birthday 24th

bismillah...untuk hari yang baru.
alhamdulillah... untuk nafas yang tersisa.
allahu akbar! untukMu Allah. atas segala anugerah. atas segala kebesaranMu.
walau aku. manusia yang sering berbolak balik hatinya.
kerana aku. memiliki iman yang naik dan turun..

26 April 2012
tak diduga, masih memiliki umur 24 tahun.
kadang2 bimbang. mungkin tidak sempat.
kerana setiap dari kita, telah dicatatkan ajalnya..
bimbang, bertemu denganNya..membawa dosa yang masih menggunung..
allahu allah..

terima kasih atas peluang ini.
anugerah Ilahi.
NikmatMu ya Allah...

@_@

semalam, Alhamdulillah.
masih lagi memiliki kesempatan berbual-mesra dengan seseorang yang hidup matiku. ada pada redhanya.

terima kasih buat bonda. yang mengizinkan aku menumpangi rahimnya selama 9 bulan 10 hari.
untuk nyawa yang dipertaruhkan selama 8 kali. pada 1988.
untuk kesakitan yang diibaratkan mematahkan 20 tulang semata-mata untuk anak bongsumu ini..
untuk susuan selama bertahun cukup.
untuk segala suapan makanan.
untuk segala titisan air menghilangkan dahaga.
untuk segala kesabaran.
untuk segala ketabahan.
untuk segala kepedihan.
untuk segala-galanya!

hingga kini, didikannya mampu membuatkan aku berdikari jauh di bumi Kenyalang ini..

untuk mu duhai ayah.
ayahanda yang cukup sabar
memberi tanpa minta dibalas..

oh Allah. terimalah segala amalan mereka. dan letakkan martabat mereka di sisi kekasihMu ya Allah..

untukmu duhai abang, kakak dan anak-anakku.
hadirmu melengkapi hidupku..

erm..mak tanya : nak hadiah apa?
aku : nak doa mak je. dipermudahkan segala urusan dan dimudahkan rezeki... :)

@_@

untukmu..
yang mengirim doa dan ucapan.
percayalah!
Nabi pernah bersabda, mafhumnya.
kalau kita berdoa, malaikat akan mengaminkan untuk kita jua
“dan untukmu pun begitu juga!”

:)
segala doa, ku yakin. malaikat turun mengaminkan untukmu jua..

jazaka/illahu khairan jazak!

Monday, April 16, 2012

rindu.
pada satu dua tiga nama yang berjasa.

cinta.
pada jalan yang telah ditunjukkan.

+++
"both of u selalu rasa dekat sebab agak aktive on fb"

hiiiiiiiiii....... :D tersengih macam kerang busuk bila mak cik reply sms.
sebab wish besday mak cik yang ke 51 :)
doaku. moga Allah memasukkan dia ke syurga sana.. ameen..

hehe. ayat on fb tu no komen lah. :p
tapi ayat rasa dekat tu buatkan aku terharu.
dan rindu.
sangat2!

sampai bergetar jiwa. sebak dada.

rasa ingin terus terbang ke perlis..
bolehkah?

andai.

+++

alhamdulillah, di sana.. mula berbuah agaknya?
mudah2an terus masak..supaya boleh dipetik terus.
dan dieksport2 utk dinikmati kelazatannya.

ameen..

:D

rindu perlis!
bumi tarbiah.

aghhh..
dulu, ramai orang macam obsess je kalau sebut tarbiah di UK, US, Korea, Jepun, Australia..bla..bla..
tapi aku. tetap bangga kerana tarbiahku bermula di Perlis.
walau Perlis..rasanya tak terkenal sangat pun di Malaysia. ya ka?

walau ramai orang macam best je sebab ikhwah/at sangat ramai dan aktif2 belaka.
tapi aku. tetap happy di Perlis.

spesial.

ada ramai makcik2 yang sangat ligat dengan DnT.
dan dari mereka. menginspirasikanku,
dan memaknai kehidupanku dengan..

sesuatu yang indah :)

Tuesday, April 3, 2012

MTQ 2012

alhamdulillah.

merasai pengalaman pertama sebagai seorang guru..
Majlis Tadarus al-Quran 2012
peringkat daerah Sibu..
mujur ada 2 3 rakan yang posting sekali.
taklah janggal rasanya..

tugasku : guru pengiring bercerita.
hah?

saringan bermula hari sabtu, 31/4/12 di SK Agama Sibu.
alhamdulillah 'dia' terpilih ke final bercerita..

2 dan 3/4 bertanding di peringkat akhir..

alhamdulillah ^_^
nerves ohh..
bila tengok budak kita present persembahan dia..
hoho..
sejuk tangan2..

tp yang spesial budak ni adalah..
comel? salah satunya lah
suara sedap? semestinya lah..
dan
hyperaktif. ha, yang ni tepat sekali!

***
ustazah, pukul berapa nak start ni?

ustazah.. nak g tandas?

ustazah.. lama lagi ke giliran saya?

ustazah..lagi 2 orang kan?

ustazah, kenak nya lupak?

semuanya ustazah..

dan dia..
akan gelak..kalau peserta lain lupa.
dan dia..
akan mengkritik hakim.. hoho? siapa hakim sekarang nihh?

siap MC n penjaga masa pun kena ngan dia...

***
tapi.. aku sungguh seronok. beberapa hari bersamanya,
mengenangkan anak-anak saudara di semenanjung.rindu!
melayannya membuatkan hatiku senang.

mungkin kerana aku sendiri sedikit hyperaktif kut? theee :D

last2... asalnya kami yang duduk belakang hakim, berpindah ke belakang sekali. bukan hapa..
kami akan berbual2.. berjalan sana sini.. bergelak ketawa.
nakal kut budak ni..sampai ustazah kena kejar ke sana sini...

@_@

sikapnya, rasanya menarik perhatian semua orang kut?
sampailah hakim..
huhu...
dia buat gaya kebosanan.. sebab turn 17.. lambat!
teringat aku masa kat maktab dulu. mcm ni jugak. cepat boshan!
nak ke mana kan murid ni kalau ustazah dia pun macam tu?
(senyum)

***
hari ini,
kami siap2 berkejaran.
kata kak baiti 'sempat lagi main kejar2 dua orang ni'

heheeeeeeeeeeeeeeee...

***
tiba-tiba aku teringat moment Rasulullah main kejar2 ngan Aisyah..
merai zaman kanak-kanaknya..
betul, setiap manusia perlu melalui fasanya.
kanak-kanak. remaja. dewasa.
jika dia 'dikurung' dari zamannya..
dia membesar, mungkin tidak sempurna.
pada emosinya..
kan?

dan melayani budak ini..
saya telah pengsan awal selama 2 hari..

***
pengsan.

Sunday, April 1, 2012

wahai adik yang tersayang

wahai adik..
sungguh.
engkau adalah permata agama.
dipilih Allah untuk tugas yang berat.
berat. kerana amanah ini takkan gunung pun sanggup memikulnya..

hampir 3 tahun perkenalan kita..
ku yakin dengan semangatmu.
dengan jiwamu.
dengan Islammu..

hinggakan, selalu..ku sebut2 namamu...di hadapan orang.
kerana aku sungguh bangga melihat dirimu.

kerana, dirimu tak perlu digilap seperti kebanyakan orang.
cukup mudah.
itu yang menjadi mahalnya dirimu..
:)

alhamdulillah,
Allah memilihmu..
usah ditanya sebab,
kerana akak sendiri tak punya jawapan.
hikmah Allah terlalu misteri untuk kita tahu.
ibarat lautan, luas. tapi tak satu yang kita ketahui apa di dalamnya. gelap dan kelam.
yang kita tahu, hanya ada Allah!

semua orang tahu.
dan akak tahu.
kita tak boleh menjadi orang lain.
menjadi dua orang dalam satu masa.

semua orang tahu.
dan akak tahu.
kita tak boleh melakukan banyak benda dalam satu masa dengan sempurna.

kerana kita adalah manusia.
yang lemah.
sangat lemah.

adikku,
turutilah jalan ini sehabis mampumu.
jika kecil yang kau rasa.. besarkan jiwamu!
supaya nilaian di sisi Allah berganda2...

usah melihat kepada mereka.
hakikatnya, ia adalah bisikan syaitan untuk melemahkan diri kita..

sebaliknya..
jika berjaya menghadapinya..
Allah akan bangga melihatmu..
melepasi ujian ini
untuk namamu disebut2 di langit sana.

:)

sungguh!
kini akak bangga melihatmu.
melihatmu..merungut tentang hal dakwah..
indah dirasakan..

bererti..
engkau telah mulai menapaki jalan ini..ke hadapan..
bererti..
engkau telah mula menjiwainya...

doaku..
dari jauh.
moga Allah kuatkan kakimu untuk terus dan terus!
ingat! ikhlaskan hati.. dan harus ada jiwa yang besar sayang!

Friday, March 30, 2012

rindu bertandang lagi

pada dirinya..
seorang demi seorang..
rindu pada nama itu..

hampir 2- 3 tahun mengenali mereka.
demi satu tujuan.
semuanya kerana Allah.
tidak lain..
dan tidak sama sekali kerana kepentingan peribadi.

bersama mereka.
ada racun. ada penawar.
racun yang dikirim Allah untuk menguatkan diriku di jalan Allah.
bertatih dan berlatih untuk berada di syurga abadi..

penawar untuk syurga Ilahi. walau ku tahu, syurga masih jauh.

rindu.
pada zaman membina.
zaman membina mereka.
mereka yang ingin.
inginkan cahaya Islam..

tika itu, aku tahu.
diriku bukan sesempurna manusia..
apatahlagi murabbi sehebat agung Nabi Muhammad s.a.w..

tetapi hanya menjadi seorang kakak..
buat mereka yang inginkan jalan ini.
jalan yang penuh kemanisan.
kerana jalan ini tidak sama dengan jalan-jalan yang dilalui orang lain..

walau kadang2..dipengaruhi emosi..
hingga mungkin ada di antara mereka yang pernah terluka.
pada sikapku.
pada sifatku..

***
sungguh, di bumi Sarawak ini.
tidakkan pernah sama seperti di Perlis.

hanya satu doaku sayang!
Allah akan menguatkan kalian bersama. bersama!
kalau dulu..
Nabi Muhammad pernah berkata 'la tahzan, innallah ma'ana' kepada sahabat
nya, Abu Bakr..
lalu ingin ku katakan serupa...jangan pernah bersedih..
kerana di sisi kita, ada Allah.. ada Dia.

***
bukannya tak pernah ku rindu detik usrah bersama,
detik qiam bersama.

bukannya tidak pernah air mataku mengalir ketika mengingati mereka,
bukannya tidak pernah dadaku sebak apabila berada dalam program2 tarbiah di sini..
kerana mengenang memori dan detik bersama mereka..
kerana berasa keseorangan tanpa mereka.
sunyi!

***
ya Tuhan,
andai segalanya dapat diputar..
inginku terus terusan berada di sisi mereka...

T_T

***
duhai adik2ku..
kuatkan kakimu di atas jalan ini.
mehnah itu pasti.
pasti!
kerana syurga itu indah. sangat indah!

Wednesday, March 28, 2012

macam takdak apa2 nak tulis.
cuma..

****
kadang2 bosan.
kadang2 hepi.
kadang2 best giler smpai rasa tak nak balik. eh?
kadang2 macam tak best sampai rasa nak blik sekg jugak!
tapi..
bila semua orang kata...
tahu x, awak paling beruntung?
eh..ye ke kak?
ye la..
umah ok, sekolah ok..bndar pulak tu. gaji pun cepat masuk..
ya Allah..alhamdulillah!

rupanya kita baaanyak sangat merungut..itulah, inilah..
tapi kita tak sedar rupanya kita banyak sangat bnda utk disyukuri!
tau tak??
:)

****

tiket dah beli..
huh?
hampir **** jugak lahhh...
melayang... fly fly.. terbang ja duit ni..

bila dua orang budak kedah yang tak pernah 'rasa' balik kg..
beli tiket flight..
wohohoo...mencabar!
tu la..dr dulu lagi tak pernah nak ambik tahu pasal kalendar..tambah2 cti sekolah.
sekarang ni mula lah..kalendar di tengan sokmo..

tapi tak apalah. lima bulan wohh kamek sik balik kedah...
tahu x, bila tengok muka mak ayah, dapat pahala?
hah..apa lagi?
jom balik kg!

eh... bru 29/3..
ada lagi berapa hari..nak sampai 25/5

T_T

Monday, March 26, 2012

dia

rindu dia.
untuk berada di sisi..
bersama mendokong dan menyokong.
saat untuk saling menjaga
dan menguatkan.

Monday, March 19, 2012

syukur

jom update laju2..cepat2..
ok, kali ni kita kembali serius.

bila aku online fb..
selalu tengok status fb sahabat2...
ada yang 'state' kan nak kahwin lah..
nak itulah
nak inilah
semua dapat.
perfect.

dari mula.
belajar.
berkahwin.
berkerja.
dan beranak pinak..
hoho..
pergh...chill giler hidup ko rupanya!

*******

hmm..bnyk yang aku fikirkan..

satu-satunya adalah..
adakah aku menjadi hamba yang bersyukur dengan segala nikmatNya?
sudah cukupkah persediaanku -hidup matiku - untuk bergelar abdan syakura?

indah. indah sangat. bila tengok kawan2 bahagia.
sejak dari zaman sekolah, ipg hinggalah kerjaya.

ada sahabat yang smooth sangat perjalanan hidupnya. chill giler!
ada yang tidak kurang hebat diuji Allah. dengan sangat hebatnya!

untuk rakan2 yang rasa, Allah permudahkan sepanjang hidupnya. cepat2lah bersyukur. takut di sana nanti Allah tak lagi izinkan anda untuk memilikinya..

untuk anda..
yang sentiasa tidak memiliki apa yang anda mahu..
ingatlah. Tuhan kabulkan doa dengan 3 cara...
1) bagi
2) bagi, lewat sikit (kat syurga termasuklah)
3) tak bagi.. tapi digantikan dgn ssuatu yang lebih baik

tengok.. betapa sayangnya Dia pada kita..

lalu, tiba2..
aku teringat detik usrah d'kampung..

kisah seorang sahabat.
95% ak yakin adalah Abdur rahman al-auf..sahabat yang kaya.
Beliau risau..kalau2 segala keindahan dunia yang diberikan Allah kepadanya tidak lagi diperoleh di syurga sana..

kita sepatutnya insaf kan?
woih! Dia sahabat kut? sure2 syurga di tangan.
sedangkan kita? hmm!
tu pun refleksi dia memang power. analitikal reflektif!
sampai boleh fikir macam tu..
bimbang takut Allah tarik nikmat tu kembali...

sedangkan kita?
syurga masih jauhhhh..
sangat jauh!

oh Allah.. T_T
andai di sana nanti, inginku miliki segalanya.
termasuk melihat zatMu ya Rabb!

biarlah..
andai tidak di dunia,
di sana menanti..

tsk..tsk..tsk...

anugerahNya

Allahu Allah..
baru sahaja menerima surat tawaran SPP sebagai jawatan tetap,
PEGAWAI PERKHIDMATAN SISWAZAH
19/3/2012
walau surat tiba di sekolah pada 12/3/12
(bukan pada waktu itu raptai konvokah? ha ah...)

kemudian, dikejutkan lagi..
dengan penerimaan GAJI pertama pada khamis ni..

ya Allah..
thummalhamdulillah!

anugerahMu..
nikmatMu..

Allah memberi apa yang kita perlu,
bukan apa yang kita mahu.
bila dihitung,
(gaji sahaja dengan sedikit2 elaun, tak termasuk elaun rumah, elaun bla bla...bla bla..) -banyak, malas nak taip..huhh???

cukup2 sahaja untuk bayar apa yang perlu..
rumah, makan, kenderaan mahupun tiket pulang ke semenanjung.
keperluan.

kalau nak ikut kemahuan?
hmm!
10k pun takkan cukup.
nafsu oh nafsu..

walau sedikit, mahupun banyak.
harus disyukuri.
kerana jika bukan Dia, pada siapa lagi harus kita menagih segala-galanya?
segala-galanya.
sesaje letak gmbr awan dr atas :)
subhanallah.
kuatkan pergantunganmu kepada Nya ^_^ tau tau!
gambar dicuri oleh kamek..dr zakwan, classmate. di fb beliau. :)

Sunday, March 18, 2012

Syria

ya Allah..

indah melihat hikmah pak cik dan mak cik2 di perhimpunan aman..

dan indah melihat semangat pemuda-pemudi di sana..

@@

jeles kut?!!

tapi apakan daya,
tugasku di sini..

Semoga Allah memelihara rakyat Syria

dan semua ikhwah akhawat..

ayuh...

kesibukan

oh Allah

cuti adalah sesuatu yang indah. sangat indah. terutamanya buat anak perantauan di Sabah/Sarawak..

buat masa-masa tertentu.
aku inginkan cuti.

buat masa-masa tertentu.
biarlah, biarlah hidupku dipenuhi kesibukan seperti selalu.

> supaya masa tidak terbuang begitu banyak.
sebab boleh online fb dengan lama :(
dan kadang2 terlagha dengan banyaknya...
oh dunia, indahnya tarikanmu..

> supaya hati boleh fokus pada usaha DnT
dengan bertemu insan-insan yang kusayangi..

andai..andai..andai,..

Rasulullah berada di hadapan,
sungguh aku malu!
dengan sikapku..

T_T
merindui esok.
yang sibuk.
selepas cuti.

Friday, March 16, 2012

menjiwai menjiwang lagi

"pertimbangkan yang sudi,
jangan terlampau cerewet memilih, mencari"


ps : jangan pelik bila cik syahida dah mula menjiwai menjiwang. sebab..
1. habis belajar..
2. dah konvokesyen.
3. bakal menerima gaji pertama (untuk pengetahuan : gaji sarawak, 3k +++, hehe.. tertunggak selama 3 bulan. jumlahnya? hallamak, tak pandai nak kira pulak. saya memang lemah matematik!) ^__^

tak apa, jiwang.. bukan menggatal. kan?

nikahlah, jika sudah mampu..
Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian (bujang) di antara kamu. (Surah al-Nuur: 32)

@@@@@

jawapanku :

untuk adik2 yang selalu mention tentang 'aku dan perkahwinan'

adik2,
tunggu lah ye..
namanya masih tersimpan di luh mahfuz Allah..
dan
Allah masih tidak mengatakan 'kun' pada takdirku..
apa yang mampu dilakukan adalah..
usaha, doa dan tawakkal.
oh, aku hanya manusia yang tidak tahu takdirku..
bukannya aku tidak terganggu dengan soalan perkahwinan..
kerana aku juga adalah manusia biasa

Di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia (Allah) menciptakan pasangan-pasangan (jodoh) bagi kamu dari (makhluk) jenis kamu sendiri, agar kamu cenderung kepadanya dan merasa tenteram dengannya. Kemudian Allah menciptakan rasa kasih sayang di antara kamu. Sesungguhnya dalam hal itu terdapat tanda-tanda kekuasaanNya bagi orang-orang yang berfikir.


sama2 doa eh?
tadah tangan..selepas solatmu..
doakan diriku..

:)
status fb seorang adik..
tiba-tiba membuatkan hati menjadi kacau..
huhh??

"ketika Allah menginginkan dua hati bertemu..
Dia akan menggerakkan keduanya..
tidak hanya salah satu, dan..
apabila dua hati mengingati yang SATU,
maka mudahlah bagi keduanya untuk bersatu...

Apabila hati terikat kepada Allah dan RasulNya,
tiada yang menyakitkan,
tiada pula yang menakutkan..
dan tiada yang kesepian kerana Dia sentiasa memerhati.."

@@@@@

sesaja menjiwang di petang hari.
sebab bila di Sibu, nak buka fb pun tak sempat.
belog apatahlagi...

Thursday, March 15, 2012

:)

esok jam 6.50..
dari LCCT ke Sibu :)

alhamdulillah, pulang ke sana sebagai graduan.. 'pulang'? -heh, ayat macam sibu tu dah jadi tempat tetap tuh.. takle belah...!

ayoh kawan2..
hantar saya ke airport..plis..plis..?
terubat rasa rindu pada anda nanti.. (perempuan sahaja)

insyaAllah..
ingin pulang bersama plan strategik. eh?
plan macamna nak mendidik dengan lebih efektif dan super berkesan.
supaya generasi ini, adalah generasi yang akan bangkit...
hoho.. (semangat)

eh, hari ni masih di melaka...
jom keluar?
pergi pantai ke..
(cik syahida memang suka pantai) - duduk sorang2..tengok air, pasir, batu.. sampai beghejam-jam pun tak apa.

sebab?
nak jadi ulul albab.

sentiasa muhasabah diri..

sentiasa melihat keesaan Allah..

dan pada masa yang sama..
(layan jiwang..hoho)

berdoa..
supaya...
........................................
(eh? apakah itu? rahsia ^_^ )

oh Allah,
kuatkan hatiku..
berada jauh di sana.

syahida,
bukankah Rasulullah pernah menangis?
semasa di Madinah terkenangkan Mekah selepas Hijrah?
bukankah baginda juga punya keluarga di sana?
bukankah Mekah adalah tempat baginda membesar?

oh Allah, Rasul ke sana atas aturanMu ya Allah..
begitu juga aku..
ke sana.. atas aturanMu jua ya Allah..

andai..
andai..
semestinya..ini takdirMu
bawalah saja aku ke mana-mana..
jika itu yang terbaik..
untukku, kehidupanku..dunya dan akhirah..

oh Allah..
jadikan hambaMu ini,
hamba yang terpilih..

dan aku percaya..
hanya Engkau yang dapat membantu

ameen..

(saya sayang kamu kerana sudi membaca belog ini)

dan kerana membuatkan saya tidak keseorangan :)


jam 6.50, LCCT. esok ~

Inni akhafullah

Akan ku lari jauh-jauh untuk menghindarkan diri
Kerna aku takut akan seksaan dari Tuhanku...

Sukarnya diriku mengerti dirimu
Pada nilai dan harga dirimu
Apa yang ku tahu diriku teruji
Dengan keanggunan wajahmu

Andai dikau menjelma
Ku bagai tak berdaya
Bergetar naluri di hati

Lambaian sang bidadari
Kaburi mata ini
Haruskah ku mencari
Apa yang tidak pasti

Ku menjauh...tak mahu ku tempuhi
Perjalanan yang suram ini
Ku menjauh...daripada ku teruji
Apa yang tidak pasti

Dikala kau menjelma
Ku bagai tak berdaya
Bergetar naluri di hati
Senyuman sang bidadari
Kaburi mata ini

Haruskah ku mencari
Apa yang tidak pasti

Akan ku lari jauh-jauh untuk menghindarkan diri
Kerna aku takut akan seksaan dari Tuhanku...
Ku lari jauh..jauh darimu...dari ujian ini...
Inni akhafullah!!! (Aku takutkan Allah)

>>>

mendengar lagu ni,
membuatkan aku terasa sesuatu...
adakah kita takutkan Allah?

Wednesday, March 14, 2012

aku ingin..

aku ingin.. segalanya..
namun aku sedar.. aku hanya manusia yang di tanganNya

ya Allah.
jika impianku..harapanku..mimpiku..
tidak kesampaian..

kurniakanlah ia di syurga sana :)

Tuesday, March 13, 2012

Alhamdulillah!

alhamdulillah
setelah lima tahun setengah PISMP di IPG Perlis,
akhirnya 15 saat di atas pentas PICC, menerima Ijazah
dan sekarang, telah bergelar graduan! :)

ucapan terima kasih..atas segala ilmu, atas segala pengorbanan, atas segala keikhlasan
dari pensyarah2 (guru pendidikku) IPG Perlis.. daripada 2006-2011
doaku sentiasa, di bidang akademik atau agama yang telah kalian sumbangkan,
mudah2an ianya kan mengalir mencurah2 di dalam catatan kiraman katibin!
ameen ya Allah...

untuk sahabat..yang bersama mereka, jatuh bangunnya insan bernama syahida a.k.a syahid :)

dan paling utama..
duhai emak, emak, emak
dan ayah
dan keluarga yang sangat2 mendokong dan menyokong adik bongsumu ini..
ucapan terima kasih, seinfinitinya!

Saturday, March 10, 2012

ia..
bagaikan ombak..
datang dan pergi
datang dan pergi
datang dan pergi..

saban waktu.

adakalanya menghempas pantai dengan begitu sesak..
adakalanya menghembus lembut. indah. menenangkan..

lalu, ku tanya pada diri..

pada siapa harus ku bertanya.
jawab ia...

pada Allah

:)

terima kasih duhai Allah.

Sunday, February 12, 2012

diari 13/2

alhamdulillah
hari ni, dah genap isnin sebulan di Sibu..
ada lagi sebulan eh nak balik kg..
aduhaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

haihh...
ada hikmahnya kenapa Allah pstingkan aku ke bandar.
kalaulah di kg. di p1, p2,p3

tak tahulah apa akan jadi
sebab
masa di sekolah. minggu pertama masih bertenanga. melangkah kaki dengan tangkas. suara masih boleh keluar dengan powernya...

tapi...
bila dah minggu ketiga.
aduh.. lembik trus.
sampai housmet bawa prgi bli vitamin b kompleks dan terpaksa makan sebab sangat bau yg tak best..

kalaulah, aku yang dipostingkan ke pedalaman. taktau lah...

alhamdulillah

Sunday, January 29, 2012

oh cik syahida!

salam alayk..
fuhh.........
subhanallah.
setelah berbuking tiket balik Kedah. eh, Konvo dulu..bru balik kampung..
jumpa MAK..MAK..MAK (mata berair dah bila sebut nama MAK) T_T
dan ayahku..

haihhh
rupanya dah bertemu 3 kali Isnin kat sini ye cik syahida?

dan cuma ad 4 kali isnin untuk terbang kali ketiga..
eh?
ye lah.
mula kat KLIA-KUCHING
pastu KUCHING-SIBU..
ni yang ketiga.. ^__________^ (rasa mcam nak lompat2 sekarang jugak nihh) hmm!

dua minggu ni,
alhamdulillah..
saya dah bertemu sahabat yang paaaaling saya sayang giler (", di MIRI
apa khabar orang Bintulunya??? heheeeee...
rindu kitak! sangat2!

berdaurah beberapa hari, sambil berjaulah ;-)
hanya Tuhan yang tahu perasaan bila dekat bersama akhawat..

Sunday, January 15, 2012

Sibu, Sarawak

assalamualaikum

(macam takde pembaca je? )
takpelah, blog tak famous pun, sekadar suka2 nak luah hati jati diri ni...

alhamdulillah..

aku merasai magisnya istikharah..
ceritanya begini..

sebelum isi borang posting..aku istikharah. berharap benar agar DIA yang tentukan segalanya
esoknya, tak mimpi apa2 pun, rasa mcm SARAWAK ja..
bila tanya kawan, dia kata tak payahlah
bila tanya mak, mak pun cakap..tak payahlah
ok, kita tulis PERAK yer?

dan 10/1/12, SARAWAK adalah tempat postingku...
magiskan istikharah ni?
sebab..
aku dah ready jugak mental. dah mind set pegi sana..
so, takla menangis2 tak nak pergi.
cuma senyum memangjang
Alhamdulillah!


SIBU
alhamdulillah, ada akhawat posting sana jugak
insyaAllah terbiahnya ada ;)

sebab tu rasa mcam nak lompat tinggi2 smpai ke langit
(gurau je)

jzk ukht atas keperihatinanmu

hohoo.. jom prepare stamina, fizikal, emosi, rohani, ilmu..
bukan senang.
ni medan amal yang sebenar2..

ya Allah mudahkan dan ringankan hatiku

infiru khifafan wa thiqola

JOM KE SARAWAK!

1 lagi, aidah, atiyah dan kak cik ada di sana..

(",
Allah telah mentakdirkan kami berempat, mesti ada 'sesuatu' kan?


heheeeeeeeee